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MZK#002

VA - KABELBRAND - SOUNDS FROM THE MAX BRAND SYNTHESIZER
MZK#002
CD, 500 copies
release date: 28/10/09
17€ INCl. SHIPPING




The atypical and extraordinary Max Brand Synthesizer, also referred to as Moogtonium (which is basically a reconstructed and enhanced Trautonium) was one of the first instruments built by Bob Moog, and was begun in a time when Moog's worldwide success was yet to come.
This cd aims to capture the machine's original sonorous SPIRIT - every single track on this CD was produced without the aid of any modern sound-altering production tools, and in the arrangement process only techniques that were available in the 60ies were used. Thus the sounds you are hearing on this album represent the true sound of this powerful synthesizer.



Additionally the CD features 2 late and previously unreleased pieces by Max Brand himself. Both pieces were produced entirely on the current Moog synthesizer setup. Triptych was composed by Brand at the remarkable age of 74 in 1970, while Ilian 4, a ballet composed in 1974 and inspired by Robert Grave‘s book The Greek Myths is the last preserved piece Brand completed in his life. We are very proud to release these impressive tracks worldwide for the very first time.



Track LISTING:
01. HAUSCH/GUSCHLBAUER - Heart Cooks Brain
02. HAUSCH - Froth
03. KÜHN - Tomograph
04. KRIST - Sein Soll Max
05. Hausch-Krist - NEON FACE
06. Guschlbauer/Kühn - INSEKT
07. Guschlbauer - Sedating Dream
08. Kühn - Sternmotor
09. Hausch-Guschlbauer - Skaphander
10. Guschlbauer - Eruption
11. Hausch-Krist - Cell Pilot
12. Hausch - Exile
13. Brand - Triptych
14. Brand - Ilian 4
TOTAL PLAYING TIME: 78:28 MIN


DISTRIBUTED BY A-MUSIK, NORMAN RECORDS, METAMKINE, RER MEGACORP MONOCHROMEVISION

Also avaiLAble at THE FOLLOWING STORES:
RAVE UP vienna, ROTE LATERNE VIENNA, SUBSTANCE vienna, DUX RECORDS GRAZ, INANDOUT RECORDs GRAZ



KINDLY SUPPORTED BY
MAX BRAND ARCHIV LANGENZERSDORF


THE BOB MOOG FOUNDATION
SKE AUSTRO MECHANA
BMFSKE


reviews



SPEX #329 (11-12/2010)
EINE HISTORISCHE STERNSTUNDE WIRD DA VERMITTELT, DIE WIEGE DES SYNTHETISCHEN SOUNDS. UND ALS OB DAS NOCH NICHT GENUG WÄRE, WERDEN ALS BEIGABE ZUSÄTZLICH AUS DEM MAX-BRAND-ARCHIV ZWEI ORIGINALAUFNAHMEN AUS DEN SIEBZIGER JAHREN ZUR VERFÜGUNG GESTELLT. EIN WIRKLICH AUSSERGEWÖHNLICHES PRODUKT.
(Joachim Ody)


The Sound Projector 01/12/09
this record is both historically important and a great collection of exciting music and sound, pretty much essential listening for any serious investigators of modernism.
(Ed Pinsent)




THE BOB MOOG FOUNDATION
04/03/10
It's interesting that such a significant instrument remained unheard for so long a time. His piece "ilian 4" is wonderfully long and complex - it would have filled one full side of a vinyl record. It has a great play of distant sounds, panning and reverb, and almost seems organic sometimes. If this had been released, it's likely he would have become a renowned composer/synthesist. If you enjoy analog-synth pioneers Morton Subotnick or Pauline Oliveros, this may please you even more - I think it's better work. It's one of my favorite synth discoveries in many years.
(BRIAN KEHEW)




Vital Weekly
702

Clustered blocks of sound, oscillating about, this is finely raw synthesizer stuff.
(Frans de Waard)



DE:BUG 01/2010
In wechselnden Konstellationen bespielen hier die Herren HauSch, Guschlbauer, Kühn und Krist einen der ersten Modularsynthesizer,
...
Das klingt natürlich wunderbar, was die trockenen, unbearbeiteten liveaufnahmen zeigen, deren rohe und kraftvolle Direktheit diesen unschuldigen Charme haben, der vor zehn Jahren viele Releases auf Zero Gravity so besonders machte, und der nächsten Verwandten wie Vainio schon wieder abgeht.
(MULTIPARA)




SKUG #81 / Frühling 2010
Moozak weichen der geschichtsmächtigen Stolperfalle elegant aus, den Synth auf aktuelle Bedürfnisse zu regeln, sondern liefern glaubwürdiges Rückspiegelhören ab: Repetetive Beats verirren sich nicht auf »Kabelbrand«, aus heutiger Perspektive könnte man Ambient dazu sagen. Fast möchte man meinen, eine nun gehobene 60er-Jahre-Elektronikperle vorgesetzt zu bekommen.
(HEINRICH DEISL)


THE GAP 12/2009
Kabelbrand stellt die Fehler des halbfertigen Synth-Unikats in den Vordergrund, die instabilen Tonhöhen, die sich je nach Betriebstemperatur verändernden Klangfarben, die knackenden Regler, die Unschärfen im System. Deswegen klingt Kabelbrand auch so beeindruckend dreckig und direkt – es röhrt, knattert und dröhnt, dass es eine Freude ist.
(Stefan Niederwieser)




NOPOP.DE 12/2009
Eine Notwendigkeit ist "Kabelbrand" für Spurensucher, die auf den Pfaden elektronischer Musik wandeln, die hören und verstehen wollen, wie sich elektronische Instrumente in den vergangenen Jahrzehnten entwickelt haben. Freunde der Neuen Musik werden Spaß an den beiden unveröffentlichten BRAND-Stücken haben.
(Michael We)




BAD ALCHEMY 64/09
Titel wie ,Sternmotor', ,Skaphander' (russ. für Raumanzug) und ,Cell Pilot' unterstreichen liebevoll Brands Pionierleistung. Er selbst ist dann zu hören mit dem knapp 8-min. "Triptych" (1970) und der 28-min. Ballettmusik "IlIan 4" (1974), zwei bisher unverÖffentlichten SpÄtwerken. Ein paradoxer Eindruck. Man macht eine Zeitreise zurück zu Zukunftsvisionen, die heute so rührend altertümlich klingen, dass sie einem wie archäologische Artefakte vorkommen. Verkehrte Welt - Mozart als untotes Stehaufmännchen, Brand als Mann aus dem Eis, elektrosteinzeitalt und skurril-fremd wie ein Alien.
(RIGOBERT DITTMANN)




mica 28/10/2009
Das im vergangenen Jahr gegründete Label Moozak richtet seinen Fokus vor allem auf Klangkunst, die sehr weit im experimentellen Umfeld angesiedelt ist. Neuestes Beispiel ist die CD „KABELBRAND – Sounds from the Max Brand Synthesizer“, auf der das Spiel auf dem legendären Max Brand Synthesizer zur Perfektion getrieben wird.




BLOW UP 12/2009
Ciò che ne deriva è un affascinate viaggio a ritroso nel tempo fra tempeste di onde quadre e basse frequenze che sanno tanto di "Forbidden Planet", culminante nelle due composizioni finali dello stesso Brand, Triptych de 1970 e Ilian 4 del 1974, quadri alieni alla Morton Subotnik che anticipano del trent'anni l'ars elettronica di Mika Vainio.
(MASSIMILIANO BUSTI)




GONZO 01/2010
'Sounds from the Max Brand Synthesizer' is een fascinerende cd voor elke liefhebber van drones en zware minimale elektronische geluidsexperimenten.
(rm)




RUIS 12/2009 (#54)
Het hoogtepunt zijn wel de twee laatste tracks. Dat zijn twee opnames van Brand zelf die tot nu toe nog niet werden uitgegeven. Vooral in het laatste nummer “Ilian 4”, dat een klein halfuur duurt, krijg je het volledige geluidspalet van de synth netjes voorgeschoteld.
(SM)


MONSIEUR DELIRE 16/11/2009
Un disque intéressant, et pas seulement pour sa dimension historique.




SOUNDOFMUSIC.NU 02/2010

Instrumentet är originellt och fascinerande att höra i sig, om man är lagd åt sånt. Men det är intressant också ur musikalisk synvinkel att jämföra dåtid och samtid. Max Brand gjorde komplex elektronisk musik som det var fräscht att göra när genren var ung på 60-talet: tvära kast, dramatisk gestik, blipp, swisch, frosch, glissandon, kantigt tonspråk i Stockhausens riktning. Helt annorlunda låter de fyras musik: monofonisk, drånande, sorterad, inåtvänd och inkännande jämfört med Brands mer grandiosa men också mycket friare uttryck.
Se där en spaning på en rostig spik: utvecklingen av elektronisk musik från teknisk nöd till överflöd, från komplexitet till tonal enkelhet. Det tar vi en annan gång.
(Sven Rånlund)